lørdag den 9. december 2023

Gådefuld Gul Vipstjert i Lodskovvad

Formodet hybrid mellem nominatformen af Gul Vipstjert Motacilla flava flava og den britiske race M. f. flavissima også betegnet Gulhovedet Gul Vipstjert.

Den 6. maj 2023 cyklede jeg en tur langs Stormatriklen ved vores sommerhus i Lodskovvad. Da jeg nåede den nordlige del af Stormatriklen, så jeg en flok på ca. 10 Gul Vipstjert af den nordlige race ssp. thunbergi. 

I flokken fandt jeg på ret stor afstand en afvigende Gul Vipstjert, som jeg i første omgang antog for at være en han af den britiske race ssp. flavissima

Gul Vipstjert, der på afstand virkede lysende gul/grøn i hovedet, Stormatriklen, Lodsskovad, 6. maj 2023

Om aftenen den 6. maj, efter en hurtig gennemgang af fotos, stod det imidlertid klart for mig, at fuglen ikke var lige i skabet til en flavissima, for fuglens hovedtegning var ikke helt typisk for en gulhovedet han. Fuglen havde en grå plet i nakken og det var jeg klar over var et dårligt tegn, med mindre det grå kunne forklares med en rest fra vinterdragt. Først lang tid senere, da jeg kiggede nærmere på alle mine fotos, fandt jeg ud af, at der faktisk var flere karakterer, som ikke passede på en typisk flavissima.

På stor afstand var fuglen let at finde pga. det meget gule helhedsindtryk, Lodskovvad 6. maj 2023

Fotos viser, at fuglen, ud over den grå nakke, også afviger fra en typisk flavissima ved at have "gråstik" forrest på issen. Dertil er der tilsyneladende lidt hvidt i den gule øjenbrynstribe ved øjets bagkant. Set lige forfra kan det også se ud til, at der er "hvidstik" forrest i øjenbrynstriben. I andre situationer ser øjenbrynstriben helt gul ud som på en flavissima. Endelig ses det, at fuglen har en "halskæde" formet af pletter. 

Disse afvigende dragtkarakterer ses på en hel del af mine fotos med varierende tydelighed afhængig af afstand, lys og vinkel til fuglen. Dette er for mig et godt eksempel på, at det kan være nødvendigt at sammenholde mange fotos for at få et korrekt billede af en fugls udseende.

Grå nakke, "gråstik" forrest på issen, lidt "hvidstik" i øjenbrynstriben og "halskæde" ses i visse vinkler, Lodskovvad 6. maj 2023

Rygfarven på disse fotos, som viser den grå nakke, er lidt for mørk. På næsten alle mine fotos af fuglen ses en rygfarve svarende til det, der ses på det indsatte foto øverst til højre, Lodskovvad 6. maj 2023

På det seneste har jeg forsøgt at bliver klogere på fuglens racemæssige tilhørsforhold, dels ved at læse den litteratur jeg har ved hånden, dels ved søgning på internettet. I den forbindelse har jeg også kigget på de danske fund med foto af flavissima på dofbasen. 

I Pipits & Wagtails (2003) anerkendes 13 racer af Gul Vipstjert. Dertil beskrives flere mere eller mindre veldokumenterede mellemformer (hybrider/krydsninger mellem forskellige racer). Endelig er der omtalt han-lignende hunner samt eksempler på individer af racerne flava og thunbergi med gul øjenbrynstribe. Generelt manes der til forsigtighed ved bestemmelse af Gul Vipstjert til race uden for racernes normale trækruter og yngleområder. 

Herunder ses 4 eksempler på hybrider mellem flava og flavissima. Planchen har jeg fundet på nettet og kilden/stien er angivet under planchen. 

Jeg gætter på planchen stammer fra følgende artikel: Dubois, P. J., 2001. Les formens nicheuses de la Bergeronnette printanière Motacilla flava en France. Ornithos 8: 44-73. Denne artikel har jeg desværre ikke kunnet opspore på nettet.

Kilde: https://cdnfiles2.biolovision.net/www.faune-anjou.org/userfiles/publis/berpri.pdf

Jeg har ikke kunnet finde foto af sikkert racebestemte fugle, som helt matcher Lodskovvad-fuglen og fotos på dofbasen af racebestemte flavissima i Danmark har blot forvirret mig. Det er i hvert fald uklart for mig, hvilke kriterier der er lagt til grund for accept af de racebestemte flavissima

Til eksempel fra dofbasen er der et fund fra Klydesøreservatet på Amager den 20. maj 2019, hvor fuglen i mine øjne har afvigelser svarende omtrent til det, der ses på Lodskovvad-fuglen. Et andet eksempel er en fugl fra den 5. maj 2023 på Anholt. Denne fugl er så vidt jeg kan bedømme lidt grå i nakken. Det får mig til igen at tænke på om det grå på isse og i nakke på Lodskovvad-fuglen kan være rester af vinterdragten. 

Da fuglen opholdt sig i en ren flok thunbergi, kan jeg ikke sige mig helt fri for (ind imellem) at tænke, om fuglen i stedet kan være en hybrid mellem flavissima og thunbergi, hvilket dog er langt mindre oplagt end flava

Endelig har jeg også overvejet om fuglen kan være en meget usædvanlig tegnet flava eller thunbergi.

Mit bedste bud indtil videre er, at Lodskovvad-fuglen formentlig er en hybrid mellem flava og flavissimamåske en 2K han, selv om jeg ikke helt tør udelukke en fremskreden (han-lignende) hun. 

Har du viden som kan kaste mere eller bedre lys på fuglens racemæssige tilhørsforhold, så hører jeg gerne fra dig.

Kilde: Alström P., K. Mild and B. Zetterström, 2003: Pipits & Wagtail. Christopher Helm Ltd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar