mandag den 11. oktober 2021

Nå - var det en Grøn Sanger

Den 7. september 2021 fejlbestemte jeg efter alt at dømme en Grøn Sanger Phylloscopus nitidus til Lundsanger P. viridanus. I bagklogskabens altid klare lys skulle jeg have fattet mistanke længe før det var tilfældet, men det gjorde jeg altså ikke, og den fejl tør jeg godt stå ved. 

Men først vil jeg takke Jens Kirkeby og Thomas W. Johansen for hjælp til spektrogrammer og analyse af disse. 

Den 7. september 2021 var jeg som så ofte før på morgenobs på Grenen og denne dag var jeg helt alene om det. Det var en ret blæsende morgen og der skete absolut ingenting. Det kan du let forsikre dig om i dofbasen, hvor jeg har rapporteret 1790 rastende store måger. Aldrig før har jeg talt de rastende store måger på stranden på Grenen og forhåbentlig kommer det heller ikke til at ske igen...

Obsen på Grenen stoppede da også allerede omkring kl. 9 og først da jeg nåede bilen, ved den måske ulovlige parkering ved Ellekrattet, besluttede jeg mig for at gå et smut derind. Jeg var ikke nået mere end måske 30 meter ind ad vejen, før jeg kl. 09.12 hørte et vipstjert-lignende kald, der straks fik mig til at tænke på Lundsanger. 

Da jeg hverken var udstyret med kamera eller mit optageudstyr satte jeg mobiltelefonens diktafon i gang, samtidig med at jeg kiggede efter fuglen. Jeg fik optaget 3-4 meget svage kald (se spektrogrammer tilføjet nederst) og set fuglen ret godt, men kort, hvor jeg konstaterede gullig strube/øvre bryst (a´la ung løvsanger) og måske også gulligt forrest i øjenbrynstriben, og vigtigst af alt, tænkte jeg dengang, ét meget tydeligt vingebånd på de store dækfjer. 

På den baggrund konkluderede jeg glad, at det måtte være en ung lundsanger og som en sådan meldte jeg den ud på Zello-kanalen Skagen Birding og Birdalarm. 

Jeg fik hentet mit optageudstyr og kamera i bilen og fik taget nogle få foto samt optaget 4 rimeligt gode kald og 2 sangstrofer. Så da HTR og et par andre var nået frem og fik set og hørt fuglen var jeg helt rolig ved at alt var som det skulle være...det troede jeg i hvert fald dengang...




Grøn Sanger Phylloscopus nitidus. Ellekrattet den 7. september 2021

Men som tiden er gået er tvivlen begyndt at nage mig. For min oplevelse af undersidens gullige farve på strube og øvre bryst var vist ikke lige i skabet for en Lundsanger, uanset alder erfarede jeg efterfølgende. Tvivlen blev nok også forstærket af, at der blot to dage senere blev fundet en Grøn Sanger på Storbritanniens østkyst ved Buckton nær Flamborough Head, men end ikke det var nok til at få mig på rette spor og væk fra min vildfarelse... 

Først i starten af oktober fik jeg taget mig sammen til at gennemgå min 42 minutter lange lydoptagelse fra Ellekrattet, fra start til slut, og her fandt jeg 4 kald og 2 sangstrofer i nogenlunde god kvalitet. Jeg lavede nogle hurtige spektrogrammer i Audacity og kunne konstatere, at der var så meget sammenfald med Grøn Sanger, at jeg ikke bare kunne gemme sagen væk.  

Efter den opdagelse sagde jeg stille for mig selv - "Nå - var det en Grøn Sanger - det må jeg da vist hellere få nogle andre til at kigge nærmere på". Derfor fik jeg Jens Kirkeby og Thomas W. Johansen til at se nærmere på mine lydoptagelser, for at høre om jeg var på vildspor.

Thomas W. Johansen skrev: "Din fugl fra Skagen ligner på alle måder en Grøn Sanger. Desværre er der kun få optagelser, ligesom optagelserne af sang er meget begrænset. Men for mig at se er der intet der peger imod Grøn Sanger".

Jens Kirkeby skrev: "Så vidt jeg kan komme frem til, er det ganske rigtigt en Grøn Sanger nitidus, som du fandt...Jeg vedhæfter en PDF med spektrogrammer af dine efter bedste evne renvaskede lydklip og mine sammenstillinger med figs fra Roy Slaterus´artikel "Song and call identification of the first Green Warbler for the Netherlands". Han har lavet et godt job. Desuden en mp4 med dine kald og sang som er brugt i PDFen".

Klik her for at høre Jens Kirkeby´s sammenstilling af mine lydfiler med sang og kald, der er anvendt til udarbejdelse af spektrogrammerne herunder.

Spektrogrammer af mine optagelser af to sangstrofer (Sa 21.10 og Sa 23.54) og 4 optagelser af kald (Ka 22.41, Ka 31.11, Ka 34.53 og Ka 35.08) udarbejdet af Jens Kirkeby, 11. oktober 2021

Her står sagen så i dag. Om sagen er stærk nok til en forelæggelse for Sjældenhedsudvalget, vil jeg afvente med at beslutte, indtil jeg har hørt om der skulle være andre kyndige derud, der kan kast nyt eller mere lys på sagen ud fra den her fremlagte dokumentation.

Indtil da vil jeg blot ønske Jer alle en god obs derude i det danske efterårslandskab.

Tilføjelse: Spektrogrammer af 3-4 kald fra min indledende mobiloptagelse, der understøtter de bedre optagelser vist ovenfor, men som ikke i sig selv til tilføjer noget nyt (Jens Kirkeby, 15. oktober 2021).

Klik her for at høre optagelsen med mobiltelefon

Ingen kommentarer:

Send en kommentar