tirsdag den 21. april 2020

Mit møde med ulven


21. april 2020

I dag mødte jeg den nordjyske han-ulv. Nu har jeg set den og jeg ved at den har set mig selv om det kun var i få sekunder. Det gør mig nærmest lykkelig og tak fordi den stadig får lov at leve i Danmark.

I denne COVID-19-tid, hvor jeg har hjemmearbejdsplads i Lodskovvad, tager jeg næsten hver dag en morgentur i nærområdet inden arbejdsdagen begynder.

De fleste dage går jeg en tur omkring Råbjerg Kirke og dernæst en tur fra Råbjergvej og nord på ad den nationale cykelrute "Vestkystruten" langs vest siden af Bunken Klitplantage op mod Råbjerg Mile. Nogle dag tager jeg Vestkystruten først andre dage sidst. I dag tog jeg Vestkystruten sidst, og der blev min lykke gjort.

Klokken 07.35 stod jeg med ryggen mod plantagen for at træde af på naturen vegne. Da hørte jeg noget postyr fra plantagen bag mig og jeg drejede hovedet for at se hvad det var. Her så jeg et rådyr komme ud fra plantagen i stor fart, fortsætte over grusvejen, springe over et dyrehegn og fortsætte i stor fart ud igennem en sø, over endnu et dyrehegn og videre op ad og over en klit og væk. Alt sammen gik meget hurtigt.

Jeg vendte mig nu om og kigge på det sted hvorfra rådyret var kommet ud. Jeg tænkte over dyrets lidt panikagtige flugt og at det var mærkeligt hvis det var min tilstedeværelse der havde været årsagen. Mere nåede jeg vist ikke at tænke for imens mit blik var rettet mod stedet hvor rådyret var kommet ud – ja da skete DET. Blot 30 meter fra mig kom ulven frem fra plantagen, samme sted som rådyret var kommet ud.

Den kom hurtigt frem fra plantagen, men jeg opfattede det også som om den kom snigende, og jeg er helt sikker på at jeg så den før den så mig. For da den nåede ud til grusvejen stoppede den brat op da den fik øje på mig, og vi stirrede på hinanden i et kort intenst øjeblik. Efter et splitsekund drejede den rundt om sig selv i en hurtig bevægelse og forsvandt tilbage i plantagen hvorfra den var kommet.

Livet er godt.
 
Herfra så jeg ulven komme frem fra Plantagen. I baggrunden ligger Råbjerg Mile


Her er dyrehegn og søen som rådyret flygtede over og igennem
Klitten som rådyret forsvandt bag


3 kommentarer:

  1. Hvor dejlig en oplevelse. Er vel lidt misundelig :-)

    SvarSlet
  2. Nøøj - sikke en oplevelse! Jeg er gået ind på ulvetracking siden fordi min hund har gøet helt sindsygt i nat (undskyld hvis den har holdt andre end mig vågen). Jeg ville lige se om det var muligt, at det skyldtes ulven, og det er det jo så!
    Jeg tænker tit når jeg går lige der at det er et oplagt sted at møde en ulv, der er så meget plads til den.

    SvarSlet
  3. Ka ik få øje på noget på billedet?

    SvarSlet