torsdag den 2. maj 2024

Storken er landet i Årslev

Den 29. april 2024 landede storken i Årslev SØ for Randers med en 51 cm lang pakke på 3055 g. Pakken blev leveret til Yvonnes yngste søn Lauge og hans samlever Elisabeth. Dagen efter var Yvonne og jeg en tur i Årslev for at bese gaven. 

Alt var godt og vi håber, at han vil gå en lys og sikker fremtid i møde, for det fortjener ethvert barn.

Symbolet på en sikker landing på gårdspladsen, 29. april 2024

Det er vel ingen overdrivelse, når jeg siger, at der desværre er megen ufred i vores del af Verden for tiden. 

Så da en hvid due rundede Grenen den 28. april, tænkte jeg, at den hellere skulle flyve til Ukraine og Gazastriben og skabe fred dér.

For selv om der ind imellem hersker ufred på Grenen, ja så er det for intet at regne sammenlignet med de uhyrligheder, vi alle er vidne til i denne tid, i såvel Ukraine som i Gazastriben.

Det er ikke til at forstå, at vi skal bruge ufatteligt store ressourcer på at slå hinanden ihjel, i stedet for at forsøge at løse de enorme udfordringer, som Verden står overfor. Men det vidner måske bare om, at vi mennesker er meget dummere, end vi selv går og tror.

En forvildet og måske fortvivlet fredsdue runder Grenen den 28. april 2024

Således opmuntret vil jeg starte denne månedsberetning fra min lille Verden i det Nordjyske. 

Efter et mindre varmefremstød i slutningen af marts, gik det allerede i de første dage af april helt galt igen. For da ramte en bidende kold NØ-vind Nordjylland med slud og sne og nattefrost. Sådan fortsatte det langt ind i april, hvor der ikke var mange dage, hvor dagstemperaturen sneg sig over 5 plusgrader.  

Hulsig Hede den 3. april 2024

Den 4. april tog Yvonne og jeg hjem til Vejle, da vi i den førstkommende weekend skulle til Hvide Sande, for at være med til at fejre mit ældste gudbarns 40 års fødselsdag. 

Den 8. april returnerede jeg til sommerhuset og lidt senere samme dag, ankom jeg til Skagen akkurat for sent til at se en Alpesejler over Skagen by. Derimod var det akkurat tids nok til at fornemme lidt af varmen fra den foregående dag, som havde været den hidtil bedste trækdag. 

Herefter var det slut med at tænke på forår i det nordjyske indtil den 28. april, for varmen forsvandt mod øst og Vesteuropa blev lagt i dybfryseren.

Kulden afholdt dog ikke "mit" Grågåsepar fra at yngle på Hulsig Hede. Allerede den 17. april så jeg gåseparret for første gang i vejrabatten med 5 nyklækkede gæslinger på græs. Siden har jeg set dem dér næsten hver morgen på vej til mit fuglearbejde. Sidste år kom deres gæslinger først på græs den 2. maj. Det er egentligt lidt mærkeligt med tidlig klækning i år, vejret taget i betragtning.

Selfie af en selfie inden tidlig afgang til sommerhuset, Vejle den 8. april 2024

Fra den 9. til 27. april var forårstrækket praktisk talt sat på pause. Ud over kulde og blæst, så blev april også den vådeste april nogensinde målt i Danmark og det var vel at mærke oven på rigelige mængder vand tidligere på året. Aldrig har jeg set så meget vand på Grenen og i Reservatet.

Krusninger på Åkandevej - i baggrunden anes Kuplen, 14. april 2024

Selv om det massive fugletræk udeblev, så blev der alligevel fundet halv sjældne fuglearter. Op til to Kongeørne sås i en længere periode og Rødtoppet Fuglekonge sås hist og her. Den Rødtoppede Fuglekonge er i fremgang i Danmark og der går måske ikke længe, før den begynder at yngle i nærheden af Skagen.

Kongeørn 3k over Bankes Marker, den 8. april 2024

Rødtoppet Fuglekonge i Ellekrattet, den 20. april 2024

Den 20. april var en lille flok hardcore birdere inviteret til middag i Det Grå Fyr i anledning af JHCs 70 års fødselsdag. Det blev en rigtig hyggelig aften, hvor KK aka Flukz varmede os op med god gedigen blues og herunder naturligvis "The Flagbak Blues" - for at lytte til den så klik her

Inden fejringen blev vi alle beriget med en Blå Glente, der i en times tid kunne ses over Skagens Odde sidst på eftermiddagen. 

KK spiller The Flagbak Blues for JHC og gæster i Det Grå Fyr, den 20. april 2024

Ligesom Grenen og Reservatet, så var Gyvelmarkerne syd for Skagen vandfyldt som aldrig set før. Der var nærmest tale om søer. Den 23. april fandt lokale LaM en Citronvipstjert på de oversvømmede Gyvelmarker. Det skete samtidig med at EE ankom og bankede på ruden hos mig i Lodskovvad. Hurtigt fór vi afsted for at se fuglen og da vi kom frem til åstedet, viste det sig at mange andre havde fået samme gode idé.

Citronvipstjert 2k han Gyvelmarkerne, den 23. april 2024

Folk flokkes på Gammel Landevej for at se Citronen, 23. april 2024

En Steppeørn har opholdt sig i det nordjyske siden sidste forår. I april dukkede den igen op over Skagen og her skulle den vise sig hele 5 gange, før det lykkedes mig at se den. For hver gang den dukkede op, var jeg kørt hjem for at sove til middag. Det er nemlig det man (også) kan som selvstændig.

Den 24. og 25. april var EE og jeg ved Nordstrand, hvor vi fik hyggeligt selskab af JHC og HaC. Det blev dog kun til moderate træktal i de dage, hvor højdepunktet var Steppeørnen på rimelig afstand til foto. Indtil da havde jeg kun set den på meget stor højde over Reservatet.

EE, JHC og HaC obser ved Nordstrand den 24. april 2024

Steppeørn 3k med Musvåge sås endelig fint over Nordstrand den 25. april 2024

Den 28. april vil gå over i historien som en af de helt store trækdage i april måned. Det buldrede afsted med fugle over land og vand, højt og lavt og det var meget svært at følge med. Det kan meget vel blive den bedste trækdag i år.

Herunder lidt fotos af nogle af dagens herligheder og en enkelt lydoptagelse. Særlig glad var jeg for at genfinde en Pomeransfugl på Grenen, der 13 minutter tidligere var blevet fundet af EC ved Nordstrand. 

Ved at Klikke her kan du høre fuglen kalde, da den fløj forbi os på dens videre rejse mod de Skandinaviske fjeldplateauer.

Islom krydset Grenen tidlig morgen den 28. april 2024

Hvidnæbbet Lom trækker mod øst på Grenen den 28. april 2024

Steppehøg han trækker ud fra Grenen mod Sverige den 28. april 2024

Pomeransfugl rastede en halv time ved Sandormsvinget den 28. april 2024

Da Pomeransfuglen trak videre kaldte den flittigt, Grenen den 28. april 2024

Nu er vi klar til maj 2024 og forventningerne er tårnhøje. Vi ses derude. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar