søndag den 26. marts 2023

Så er der igen "uro i jernet"

Marts 2023

Tilbage i mine helt unge år som træskibstømrer fra 1975 og lidt ind i 1980erne var der jævnligt "uro i jernet". Dengang var der i omegnen af 30.000 værftsarbejdere i Danmark og mange var smede. Smedenes (Dansk Metalarbejderforbunds) daværende fagforeningsboss Georg Poulsen er fra dengang citeret for at have udtalt: "nu er der igen uro i jernet", som et varsel om, at der var udsigt til vanskelige overenskomstforhandlinger i jernindustrien. Oprindeligt blev udtrykket "der er uro i jernet" vist nok brugt som en slet skjult trussel om, at bl.a. værftsarbejderne på Lindø nær Odense måske ville gå i strejke i forbindelse med overenskomstforhandlingerne. 

Nu har der igen været "uro i jernet" i Odense, men denne gang handlede det om noget helt andet. Den 21. marts 2023 kl. 17.10 tikkede en Birdalarm ind på min mobiltelefon, hvori der stod: "Sortstrubet Jernspurv...Kildegårdsvej 231 Odense NØ, i privat have, har været der hele eftermiddagen. Hold jer på off. vej!!!! Hav respekt for beboere! Mere på club300.dk i aften. Via RS".

Ikke blot var det en ny art for Danmark, det var også med stor sandsynlighed en "once-in-a-life-time" chance for mig til at se arten, så da jeg hen på eftermiddagen den følgende dag fik mulighed for at stemple ud fra arbejde var det afsted mod Odense.

Jeg ankom til åstedet i regnvejr og kunne hurtigt erfare, at den sjældne gæst ikke var set siden kl. 13.00. Det skulle snart vise sig, at det ville blive en svær forestilling, for fuglen havde hidtil opholdt sig i en have, der var pakket ind i en meget høj og tæt hæk. Med hjælp fra LPa fandt jeg et lille sted i hækken, hvor jeg i en ret så akavet stilling kunne få et mikroskopisk kig til en lille bitte del af et foderhus, hvori fuglen tidligere var set.

Sådan stod jeg i et par timer og gloede ind i foderhuset uden at se andet en mejser, finker og en enkelt almindelig Jernspurv. Regnen var vedholdende og håbet begyndte at svinde. For som jeg stod der i regnen og forsøgte at kigge gennem hækken, var jeg det ene øjeblik for lille, det næste for stor, men for det meste var jeg for lille til rigtigt at kunne se noget. Jeg besluttede mig derfor til at gå rundt om haven, hvor jeg måtte nøjes med at kaste et sultent blik på de mange folk med stiger. 

Efter lidt mere end 2 timers eftersøgning blev den Sortstrubede Jernspurv endelig set kortvarigt på et foderbræt i en af nabohaverne. Modet var tilbage. Alle mand var hurtigt på stedet, men der skulle dog gå yderligere et kvarters tid, før den igen blev lokaliseret og da fik alle et kig på fuglen, der sad stille i flere minutter i et trådhegn. 

Sortstrubet Jernspurv skabte stor glæde og trængsel kl. 17 i Vollsmose, den 22. marts 2023

Sortstrubet Jernspurv som jeg oplevede den i regn og håndkikkert i Vollsmose kl. 17. Foto: Erhardt Ecklon

Samme foto som ovenfor i forstørret udgave. Foto: Erhardt Ecklon

Den 11. marts var jeg på tur i Vejle Ådal og dér hørte jeg meget overraskende en Lille Flagspætte ved Knabberup Sø. Det var min første observation af arten i Vejleområdet siden jeg så én trækkende ved Holtser Hage den 20. april 1998. 

En lydoptagelse af fuglen fra Knabberup Sø kan høres her: Lille Flagspætte

I dofbasen er der indtil i dag rapporteret 44 fund af Lille Flagspætte i Vejle Ådal. Første fund i Vejle Ådal er i 2006. De følgende fund fordeler sig med 2013 (1), 2014 (1), 2018 (3), 2019 (4), 2020 (14), 2021 (7), 2022 (4) og 2023 (9).

Meget tyder således på, at arten for alvor er på vej til slå sig ned i Vejle Ådal. Alene siden nytår er arten set 5 forskellige steder i ådalen og to af stederne er der set to individer. Det ville være fedt hvis vi kunne få en lille ynglebestand i ådalen, hvis den da ikke allerede findes.

Samme dag, den 11. marts, var jeg på en aftentur til Gludsted Plantage for at lytte efter spurveugle og perleugle. Det gik rigtig fint med spurveuglen, men perleuglen var desværre tavs.

En lydoptagelse af spurveuglen i Gludsted Plantage kan høre her: Spurveugle

Den 18. marts var Yvonne og jeg i København for at se vores tredje barnebarn, Lulu. En sand fryd for øje og sind. På hjemvejen tog vi et smut forbi Sparresholm for at se en langtidsstationær høgeugle, der var en ny art for Yvonne. Som bonus fik hun også et kig ind til skovtårnet ved Gisselfelt, men på trods af det, slipper jeg nok alligevel ikke for at besøge tårnet en dag...siger Yvonne.

Høgeuglen sad lidt højt men den var dér, Sparresholm, 18. marts 2023

Lidt før vi nående Storebælt tikkede en ny melding ind på birdalarm og denne gang om en lille bjergand ved Kerteminde. Da vi jo ligesom var lidt på omveje, slog vi et smut forbi og fik den med. Yvonne fik således endnu en ny art og det blev hendes nr. 297. 

Målet er at Yvonne i 2023 skal runde 300 sete fuglearter i Danmark. Det ser allerede lovende ud og kan næsten ikke gå galt. 

Next stop Skagen - vi ses derude :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar